Den anden form for sampling, hvor det sker fra et repræsentationsarkiv, er at finde i det remix, som jeg har navngivet ”Tired, Poor & Huddled”. Til dette remix har jeg kun samplet et enkelt objekt, nemlig en mekanisk reproduktion af frihedsgudinden. Denne sample var tilgængelig på hjemmesiden www.thingiverse.com, hvis formål er at dele folks 3D-design til fri afbenyttelse, hvilket gør den til et perfekt repræsentationsarkiv, at sample fra.
I dette værk har jeg udnyttet computerens værktøjer og mulighed for, meget simpelt, at skabe store forandringer. Jeg har brugt værktøjet ”bend” i programmet ”Rhinoceros”, sådan at hun ikke længere står oprejst, men er foroverbøjet og sammenkrøben.
I mit arbejde som 3D-remixer, har jeg brugt sampling på to forskellige måder: sampling af den fysiske verden og sampling fra et repræsentations-arkiv. Den første form for sampling har jeg brugt i skabelsen af en skulptur, som jeg har navngivet ”Pige Anno 2013”. Her har jeg samplet fra den fysiske verden, ved at skabe en mekanisk reproduktion af statuen ”Vågnende Kvinde”. I praksis er dette sket ved, at jeg har besøgt rådhusparken i Aarhus, hvor jeg har taget 36 billeder af statuen, så vidt muligt fra alle vinkler. Bagefter har jeg ladet programmet ”123D Catch” bruge billederne, til at udregne skulpturens udformning i tre dimensioner. Resultatet var en digital repræsentation af den originale statue, som jeg derefter har remixet i 3D-software.
I dette værk består mit remix i, at jeg har ”opdateret” kvindens former til ”nutidens ideal”. Det vil sige, at jeg har brugt 3D-softwarens moduleringsegenskaber, til at give hende større bryster, mindre talje, mere voluminøs bagdel, og hvad enhver photoshop-kunstner ellers kunne finde på, at gøre ved kvinderne vi ser i eksempelvis modemagasiner. Til navnet på dette værk, har jeg ladet mig inspirere af en anden statue i rådhusparken kaldet ”Pige Anno 1940”, og min opdaterede version har jeg derfor navngivet ”Pige Anno 2013”.
Gennem mit bachelor-projekt, som jeg har navngivet Remix3d, undersøger jeg hvordan man kan bruge 3D-printeren kreativt, i form af såkaldte remixes. Udbrededelsen af hjemmecomputeren, samt digitaliseringen af musik, skabte for årtier siden, en ny måde for privatpersoner at arbejde kreativt med musiknumre på, hvor det blev muligt for enhver at lave remixes af musiknumre.
Ved hjælp af 3d-scannere og 3d-software, er fysiske ting ligeledes blevet digitaliseret i nyere tid, og med udbredelsen af 3D-printeren, er et privat produktionsværktøj desuden blevet tilgængeligt. Dette skaber muligheder for at arbejde med fysiske objekter på lignende facon, som ved det musikalske remix, og giver privatpersoner nye måder at arbejde kreativt med den fysiske verden.
I forbindelse med min bachelor har jeg, udover at skrive en længere skriftlig opgave om ovenstående problemstilling, ageret kunstner og remixet en række fysiske objekter i 3D-software. Disse har jeg derefter printet på DD Labs 3d-printer. Det er gældende for alle mine værker, at jeg har samplet allerede eksisterende objekter, kreeret af andre kunstnere, for derefter at remixe dem på forskellig facon. Dermed skabes et nyt værk. Mine remixes er dog af meget forskellig karakter, og vil løbende blive præsenteret på denne blog. Bloggen har altså , udover at fremvise mit projekt, til formål at give indsigt i sådanne kreative måder at bruge 3D-printeren på.